مقبولیت
منظور از مقبولیت «پذیریش مردمی» است. اگر مردم به درخواست فرد یا گروهی برای حکومت، تمایل نشان دهند و خواستار اعمال حاکمیت از طرف آن فرد یا گروه باشند و در نتیجه براساس خواست و اراده مردم حکومتی تشکیل گردد، گفته میشود آن حکومت دارای مقبولیت؛ و در غیر این صورت فاقد مقبولیت میباشد.
به عبارت دیگر حاکمان و حکومتها را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد:
1- حکومتهایی که مردم و افراد یک جامعه از روی رضا و رغبت تن به حاکمیت و اعمال سلطه آنها میدهند؛
2- حاکمان و حکومتهایی که مردم و افراد یک جامعه از روی اجبار و اکراه از آنان اطاعت میکنند.
به طور کلی میتوان دو نقش و کارکرد را برای مقبولیت برشمرد:
1)مشارکت در ایجاد حکومت و زمینهسازی جهت انتقال قدرت؛
2)مشارکت در جهت کارآمد سازی، حفظ رعایت و پایایی حکومت.
رابطه مقبولیت با تداوم حکومتها:
یکی از کارکردهای مقبولیت عمومی مردم، تشکیل و تداوم حکومت و کارآمدی آن است؛ اما، هرگز نباید تصور کرد که این رابطه دو سویه بوده و لازمه تشکیل و تداوم هر حکومتی به معنی مقبولیت آن حکومت است؛ زیرا، چه بسا حکومتهایی که علیرغم مقبولیت با استفاده از مکانیزمهایی نظیر اعمال قوه قهریه، زور و فشار، ایجاد گردیده و تداوم داشته باشند. نکته مهم اینجاست که تداوم چنین حکومتهایی تا جایی است که آن مکانیزمهای یاد شده بتوانند کارایی و تأثیر خود را داشته باشند؛ اما زمانی که فاقد چنین تأثیری بشوند، آن حکومت به سرعت راه انحطاط و زوال را در پیش گرفته و نابود خواهد شد. بنابراین تداوم چنین حکومتهایی دلیل بر مقبولیت مردمی نیست.
شاخصههای مقبولیت یک نظام:
مسلماً اگر بخواهیم وجود مقبولیت یک نظام را بررسی نماییم باید شاخصههایی نظیر میزان رضایت، خواست و مشارکت داوطلبانه مردم را در مراحل شکلگیری، استقرار نظام و حکومت و مراحل بعد از آن در نظر گرفته شود.
مراتب مقبولیت:
مفهوم مقبولیت نسبی بوده و دارای مراتبی است. نظامهای سیاسی به تناسب میزان کارآمدی خود در تأمین و برآوردن انتظارات و خواستههای مردم (اعم از مادی و معنوی) و حل مشکلات آنان، از مراتب متفاوتی از مقبولیت برخوردار میباشند؛ و به هر میزان بین عملکردهایشان با اصول و اهدافی که برای خود ترسیم کردهاند. مطابقت بیشتری دیده شود، از مقبولیت بالاتری نیز برخوردار خواهند بود.
مقبولیت و مشروعیت:
مشروعیت را اگر معادل Legitimacy بگیریم با مقبولیت از نظر معنایی رابطهای تنگاتنگ دارد؛ مشروعیت به این معنی عبارت است از: ویژگی قابل قبول بودن رویههای یک رژیم در وضع و اجرای قانون برای اتباع آن. بر این اساس موضوع مشروعیت با نمایندگی و رضایت در امور سیاسی ارتباط دارد. مشروعیت بر حسب منشاء و مبداء دارای اقسام مختلفی است از جمله:
مشروعیت قانونی و مردمی (مقبولیت)، مشروعیت ناشی از صفات شخصی ویژه و کاریزماتیک شخصیت و نبوغ رهبری) و مشروعیت براساس دین و یا سنت. بنابراین مقبولیت از اقسام مشروعیت خواهد بود؛ ولی اگر مشروعیت را به معنی شرعی بودن حکومت بگیریم کما اینکه اندیشمندان اسلامی چنین معنی کردهاند، مشروعیت یک امر الهی و شرعی میشود که با این معنی مقبولیت امری ست مردمی و نه الهی، چون تعریف آن متضمن مردمی بودن است با مشروعیت فرق اساسی داشته از اقسام آن نخواهد بود. در نظام سیاسی اسلامی اگر چه اعطاء مشروعیت از محدوده اختیارات شارع است ولی عینیت و فعلیت یافتن آن در گرو پذیرش عموم مردم است، با این معنی مشروعیت و مقبولیت مکمل همدیگر خواهند بود.
منابع:
1. نادری قمی، محمدمهدی؛ نگاهی گذرا به ولایت فقیه، قم، انتشارات مؤسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی (ره)؛ 1378، ص 53.
2. شاکرین، حمیدرضا؛ حکومت دینی، قم، نشر معارف، 1382، ص 106.
3. آقا بخشی، علی؛ فرهنگ علوم سیاسی، تهران، نشر چاپار، 1383، چاپ اول، ص 375.
4. عالم، عبدالرحمن؛ بنیادهای علم سیاست، تهران، نشر نی، 1383، چاپ دوازدهم؛ ص 107.
5. www.bfnews.ir