سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علوم سیاسی ،مطا لعات منطقه ای

آیا میدانید مسمومیت روانی چیست؟
یکی از عوامل اساسی انحرافات روان و شخصیت انسان، «عقده‌ی حقارت» است که درعین حال، یکی از رایج‌ترین عارضه‌های روانی مردم زمان ماست که شناخت آن می‌تواند در توجیه بسیاری از انگیزه‌های رفتاری افراد و پیوند آنان با مسائل و مشکلات جامعه، کمک مؤثری باشد.
 
در «فرهنگ فارسی عمید»، «عقده‌ی حقارت» به حالت سرکوفتگی و افسردگی همراه با کینه‌توزی که به ‌سبب ناکامی و تحمل رنج و خفت و حقارت پدید می‌آید، تعریف شده است. با وجود تصورات مردم، «عقده‌ی حقارت» دارای ماهیت فطری نبوده و اختصاص به طبقه یا قشر معینی ندارد، بلکه عارضه‌ای‌ست که علل پیدایش آن را باید در تربیت و پرورش اولیه‌ی فرد و روابط و مناسبات متقابل او با محیط در دوران کودکی تا بلوغ جست‌وجو کرد.

«احساس حقارت»، به‌خودی‌خود نشانه‌ای از حقارت نفس نیست، بلکه آن‌چه آن را به‌صورت یک عقده یا ضایعه‌ی دردناک روانی درمی‌آورد، این است که از درک و پذیرش آن خودداری کنیم ، از مواجهه با آن بهراسیم و با پنهان‌ساختن آن در اعماق ضمیر خویش، سعی‌کنیم از طریق واکنش‌های نادرست و غیرمعقول، آن را جبران کنیم.

در «احساس حقارت»، شخص را می‌توان به‌سهولت به‌طرف پیشرفت‌ها و پیروزی‌ها راهنمایی کرد اما وقتی «احساس حقارت» به «عقده‌ی حقارت» تبدیل شد، علاوه بر این‌که امکان اصلاح و تبدیل آن به یک قدرت سازنده مشکل خواهد بود، به قدرت مخربی نیز تبدیل خواهد شد که احتمال دارد شخص را به طرف جنایت و خیانت و خودکشی نیز سوق دهد.

«پیاژه» معتقد است اشخاصی که از «عقده‌ی حقارت» رنج می‌برند، ممکن است کوشش کنند جنبه‌هایی که موجب ایجاد احساس حقارت در آنان می‌شود را از دیگران پنهان دارند و این احساس را از ذهن خود محو کنند و اصولاً سعی داشته باشند وانمود کنند که بالاتر از هرکس دیگری قرار دارند و بسیار متکی به خود و متعهدبه‌نفس باشند اما از آن‌جا که واقعاً و باطناً به خودشان اعتماد ندارند، در این تظاهر مبالغه می‌کنند.
 
برای این اشخاص، دنیا جای ستیز و دشمنی‌ست. حال اگر «عقده‌ی حقارت» موجب غرور یا وحشت، دروغ‌گفتن یا اتکای شدید به دیگران گردد، این فرد هرگز از روابط خود با دیگران راضی نخواهد بود و هروقت که می‌خواهد به دیگران نزدیک شود، به‌اندازه‌ی کافی نسبت به آنان هم‌دردی و تفاهم نشان نمی‌دهد.

علل ایجاد احساس حقارت:
1ـ پرخاش و سخت‌گیری والدین : پیدایش صفات و ویژگی‌های رفتاری هر فرد در سنین بالاتر، به‌نحو قاطع و مؤثری از رویدادهای عاطفی و تجارب دوران طفولیت او مایه می‌گیرد؛ یعنی همین وقایع و تجارب دوران کودکی هستند که عامل بنیانی مسمومیت یا بیماری روان آدمی در سنین بعد به‌شمار می‌روند.
 
وقتی کودک در مقابل دیگران -به‌خصوص در مقابل همسالان و همبازی‌های خود- مورد پرخاش و اهانت قرار می‌گیرد و این‌کار تا جایی پیش‌می‌رود که اطرافیان هم کم‌کم همین رفتار را با او در پیش می‌گیرند، احساس حقارت در کودک شروع به جوانه‌زدن می‌کند.
 
درواقع بسیاری از زخم‌های روانی و نابسامانی‌های روحی، از دوران طفولیت در کودک ایجاد می‌شود و شاید اغراق نباشد اگر بگوییم انسان در گهواره‌اش ساخته می‌شود ؛ همان‌گونه که اگر یک نهال کوچک را به هر شکل خم کنیم، آن خمیدگی را در تمام مراحل رشد حفظ خواهد کرد، بنای شخصیت آدمی نیز چنان است که بر پایه‌ی تربیت و ادراکات اولیه‌ی او پرداخته و استوار می‌گردد.

2 ـ نقص عضو : منظور از نقص یا ضایعه، وجود هر نوع تغییر یا شرایط خاص در اعضا و اندام‌های بدن می‌باشد که آن را از شکل و وضع طبیعی خارج سازد. این ضایعات نه از جهت زیانی که به وضع جسمانی یا سلامت شخص وارد می‌سازد، بلکه به سبب اثر نامطلوبی که در برخوردها و روابط اجتماعی می‌گذارند، شخص را به‌سوی بیزاری از آدم‌ها، انزواطلبی و ترس درون سوق‌می‌دهند.

3 ـ شرایط تربیت : کودکی که در گلخانه‌ی امن و آسوده‌ی خانواده دور از مسؤولیت‌ها و واقعیات زندگی، نازپرورده شده و در رویارویی با جامعه و مردمانش که از یک‌سو با تفاهم و درک متقابل نیازها و از سوی دیگر، با قبول ضرورت تنازع و رقابت، راه سازندگی و پیشرفت را هموار ساخته‌اند، جز شکست و تباهی و درک حقارت خویش، نصیبی نخواهد یافت.

درمان حقارت :
درحقیقت، مشکل اصلی این نیست که چه نقاط ضعف یا نقصی وجود دارد و یا در چه زمینه‌هایی احساس حقارت می‌شود، بلکه آن‌چه اهمیت دارد، تلقی شخصی از این مسائل و واکنشی‌ست که در قبال آن‌ها از خود نشان می‌دهیم.
 
هرگاه از پایگاه رفیع قدرت و شجاعت به پستی‌های ضعف و حقارت درون بنگریم و به نیروی خرد و اراده‌،‌ آن‌ها را از وجود خود برانیم، به‌زودی افق زندگی به نور و نیک‌بختی و سلامت نفس، روشن خواهد شد اما اگر احساس خواری و حقارت را به درون خویش راه داده و بر استیلای آن گردن نهیم، در زمانی کوتاه، شخصیت ما را به فساد و تباهی کشانده و جسم و روان‌مان را بیمار خواهد ساخت؛ بنابراین برای علاج پیدایش «حقارت» در شخصی که دچار ضعف یا ضایعه‌ی عضوی می‌باشد، باید با پرورش ذوق و استعداد و توانایی او در دیگر زمینه‌ها، بتوانیم عرصه‌ی بروز و ظهور و ارزش‌های مثبت و پیروزی‌هایش را شکوفا سازیم.

همچنین در مورد کودک نازپرورده نیز باید هنگامی‌که به دوره‌ی بلوغ و جوانی رسید، به هر نحو که شده، این موضوع را بپذیرد و درک کند که او آدمی‌ست مانند همه‌ی آدم‌ها و به‌هیچ‌عنوان منحصربه‌فرد و بهترین نمی‌باشد.
 
باید این را به درستی بفهمد که افراد جامعه در هیچ‌شرایطی ملزم نیستند که هم‌چون پدر و مادرش به خواسته‌های او تمکین کنند، خودکامگی‌اش را بپذیرند، خطاهایش را به‌آسانی ببخشایند و در همه‌حال، به تحسین و ستایش‌اش زبان بگشایند. او باید بیاموزد که با شجاعت و استقامت و بردباری، واقعیات زندگی را پذیرا گردد و به یاری تفاهم و دوستی و همکاری، به نیک‌بختی واقعی دست‌یابد.

همین مطالبی که در مورد کودکان نازپرورده بیان کردیم، عیناً در مورد کسانی‌که در دوران طفولیت، گرفتار بیزاری و نفرت اطرافیان بوده‌اند نیز صادق است. انعکاس رفتار ظالمانه‌ی محیط، از این کودکان معصوم، شخصیت‌هایی بدبین و کینه‌توز و عاری از عشق و خصایل نیک انسانی می‌آفریند و رابطه‌ی آنان را با جامعه در سن نسبی خطرناک قرار می‌دهد.
 
بازگشت چنین فردی به زندگی سالم و ثمربخش، در گروی بازآفرینی شخصیت و صفات کاملی‌ست که بتواند دوستی و احترام دیگران را به سوی او جلب کرده و متقابلاً اعتماد و اعتقاد او را به شایستگی خویش افزایش و استحکام بخشد؛ بنابراین باید به این واقعیت رهنمون گردد که اگر در کودکی از عشق و ملاطفت بی‌نصیب مانده، می‌تواند با گذشت و خویشتن‌داری، شجاعت، کوشش و استقامت، در بزرگی چنان گردد که همه به او به دیده‌ی تحسین و ستایش بنگرند و دست دوستی به جانبش دراز کنند.

بنابراین برای آن‌که بتوان با «عقده‌ی حقارت»، به سازشی منطقی رسید یا آن را از وجود خویش دور ساخت، لازم است درباره‌ی آن شناسایی کافی پیدا کرد. وقتی انسان در گزینش هدف‌های زندگی خود، اندیشه‌های خام و بی‌حاصل می‌پرورد یا سعی می‌کند با محال درآویزد و یا تنها تمایلات و منافع شخصی را وجهه‌ی همت و کوشش خویش قرارمی‌دهد، مفهوم‌اش این است که راه گریز خود را در شکست و نومیدی می‌جوید؛ چراکه احساس حقارت و ترس از قبول تعهد و مسؤولیت است که ما را از انتخاب هدف‌هایی که مستلزم ایجاد رابطه‌ی منطقی با جامعه و تلاش مشترک و دسته‌جمعی‌ست، برحذر می‌دارد.
 
پس آن‌جا که هدف‌ها بی‌سرانجام می‌مانند و تلاش‌ها در بیهودگی پایان می‌گیرند، ضعف و حقارت، موجه و پیروز می‌شوند و احساس می‌شود که شکست و نامرادی، سرنوشت مقدر انسان است و ستیز با آن‌چه مقدرشده، بی‌فایده است؛ برعکس، تلاش و پیکار به‌خاطر تحقق هدف‌های عالی انسانی هرگز شکست و دلسردی درپی نخواهد داشت زیرا در این رهگذر، شرط موفقیت، تنها وصول به هدف نیست، بلکه درک و احراز آن فضائل و ارزش‌های معنوی‌ست که فرد را به کوشش برمی‌انگیزد و تعالی شخصیت فرد، خود بالاترین پاداش و توفیقی‌ست که به این کوشش داده می‌شود.                   تهیه وتنظیم از: تنها

ارسال شده در توسط احمد شریعتی
1- شیر مادر بر ضریب هوشی نوزاد اثر دارد.

2- شیر مادر باعث تقویت عملکرد ریه های نوزاد می گردد و از مشکلات تنفسی و تنگی نفس جلوگیری می کند.

3- شیر مادر دارای اسیدهای چرب، قند لاکتوز، آب و اسید آمینه می باشد.

4- شیر مادر ضد بیماری می باشد، زیرا آنتی بادی های بدن مادر از طریق شیر به نوزاد منتقل می شود.

5- شیر مادر از نوزاد در برابر پنومونی (ذات الریه)، مسمومیت غذایی، برونشیت، عفونت های میکروبی، آنفلوآنزا، عفونت گوش، آلرژی، جوش، اسهال و سرخجه محافظت می کند.

6- شیر مادر دارای حداقل 100 جزء می باشد که در شیرخشک یافت نمی شود.

7- مکیدن سینه مادر به رشد فک نوزاد کمک می کند و کودکی که دارای فک محکمی باشد، دندان های سالمی خواهد داشت.

8- شیر مادر دارای فواید روانشناسی نیز می باشد به این ترتیب که کودک به مادر وابسته می شود. در زمان تولد، نوزاد 30 تا 38 سانتی متری خود را می بیند و این فاصله ای است که بین صورت مادر و نوزاد وجود دارد.

9- از طرف دیگر نوزاد از گرمی سینه مادر خود لذت می برد و بیشتر شیر می خورد.

10- کودکانی که از شیر مادر خورده اند، تا سن 15 سالگی کمتر دچار دیابت نوع یک، بیماری MS، بیماری قلبی و سرطان می شوند.

11- کودکان شیر مادر خوار مشکلات روانشناختی، رفتاری و یادگیری کمتری دارند.

12- شیر مادر بهترین غذای نوزاد است. شیر مادر ترکیبی از پروتئین، چربی، کربوهیدرات و مایعاتی است که تمام این ها برای رشد مغز و بدن لازم می باشد.

13- شیرمادر خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را کم می کند.

14- شیرمادر از بسیاری از بیماری ها و مشکلات دوران بزرگسالی نیز جلوگیری می کند. این مشکلات و بیماری ها عبارتند از: چاقی و اضافه وزن، افزایش فشار خون، افزایش کلسترول خون، اگزما، دیابت، آسم و لوسمی (سرطان خون).

15- شیرمادر می تواند میزان استرس و خونریزی پس از زایمان را کم کند.

16- تغذیه نوزاد با شیر مادر در سال اول زندگی، میزان بیماری ها و مرگ و میر ها را کاهش می دهد.

17- شیر مادر دارای اسید چربی است که به رشد مغز نوزاد کمک می کند.

19- نوزادان شیر مادرخوار اضافه وزن نمی یابند، بلکه به وزن مناسب سن و قد می رسند.

20- نوزادان نارسی که شیر مادر می خورند، بهتر رشد می کنند و ضریب هوشی بالاتری نسبت به نوزدان نارسی که شیر خشک می خورند، دارند.

21- شیر مادر همیشه آماده است و احتیاج به گرم کردن و میکروب زدایی ندارد.

6 فایده شیرمادر برای مادر

1- شیردهی احتمال بارداری مجدد را کاهش می دهد.

2- مادرانی که به نوزاد خود شیر داده اند، از بیماری پوکی استخوان، سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، دیابت نوع 2 و سلیاک (عدم تحمل گلوتن گندم) در امان می باشند.

3- شیردهی موجب کاهش وزن مادر می شود. مادر مقدار زیادی کالری را برای ساخت شیر از دست می دهد، در نتیجه افزایش وزن دوران بارداری اش کاهش می یابد.

4- مکیدن سینه مادر باعث ترشح هورمونی می شود که این هورمون، رحم را به سرعت به حالت اول خود برمی گرداند.

5- از نظر اقتصادی ارزان ترین شیر و مناسب ترین شیر برای نوزاد، شیر مادر است.

6- مادری که شیر خود را به کودک می دهد، از نظر روحی و جسمی رشد می کند، کمتر احساس خستگی و اضطراب و دلواپسی می کند و حسی قوی برای برقراری ارتباط با نوزاد خود دارد.

تفاوت شیرمادر با شیر خشک

* نوزاد، پروتئین و چربی شیر مادر را بهتر از شیر خشک هضم می کند.

* ترکیبات شیر خشک تا اندازه ای شبیه ترکیبات شیر مادر است، اما مقدار مواد مغذی آن برای همه نوزادان یکسان است. در حالی که شیر هر مادری متناسب با نوزاد خودش است.

* در نوزادانی که با شیشه شیر تغذیه می شوند، اسهال 3 تا 4 بار بیشتر رخ می دهد.

* تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است، نشان می دهد کودکانی که از شیر مادر استفاده می کنند، در دوران کودکی دچار اضافه وزن نمی شوند. در حالی که نوزاد شیر خشک خوار در کودکی 20 تا 30 درصد احتمال اضافه وزن خواهد داشت.

* نوزادانی که در 3 ماه اول زندگی از شیر مادر استفاده می کنند، 34 درصد کمتر از نوزادان شیر خشک خوار احتمال ابتلا به دیابت وابسته به انسولین را خواهند داشت.

* نوزادان شیرمادر خوار نسبت به نوزادان شیرخشک خوار، در بزرگسالی کمتر دچار پرفشاری خون و بیماری های قلبی می شوند.

* نوزاد وقتی خسته شد، می تواند دیگر سینه مادر را مک نزند و مدتی صبر کند و بعد شروع به مک زدن کند، اما در تغذیه با شیشه شیر این امر ممکن نیست.

خواص موجود در شیرمادر

* در اولین روز تولد، کلستروم ( colostrum) که مایعی زرد رنگ و غنی از آنتی بادی است از سینه مادر خارج می شود. این مایع، سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت کرده و از او در مقابل بیماری ها محافظت می کند.

* هنگامی که نوزاد سینه مادر را مک می زند، در ابتدا، شیر آبکی و شیرین می باشد. بعد از مقداری مک زدن، شیر چرب تر و سفت می شود و احتیاجات نوزاد را برای رشد تامین می نماید.

* شیر مادر بر اساس تغییرات آب و هوا تغییر می کند، مثلا در هوای گرم، نوزاد احتیاجی به آب ندارد، زیرا ترکیب شیر مادر تغییر می کند.

* شیر مادر دارای مواد مغذی، آنتی بادی، هورمون، آنتی اکسیدان و دیگر موادی است که نوزاد به آن احتیاج دارد.

* شیر مادر از مواد مغذی موجود در خون و ذخیره غذایی بدن مادر تامین می شود.

* یک مادر سالم روزانه 644 تا  756 گرم شیر تولید می کند. برای تولید این مقدار شیر، 500 کالری انرژی لازم است.

* شیر مادر دارای 330 میلی گرم کلسیم در هر لیتر است.

از کجا بفهمیم که مقدار شیر مادر برای تغذیه نوزاد کافی است؟

- نوزاد غالبا هر 8 تا 12 ساعت یک بار، شیر می خواهد.

- نوزاد 10 تا 15 دقیقه از هر سینه مادر شیر می خورد.

- نوزاد باید حداقل 6 عدد پوشک را در روز خیس کند.

- در ماه اول، نوزاد حداقل 3 بار در روز مدفوع می کند. مدفوع نوزاد زرد و نرم می باشد.

- نوزادان در ابتدا، وزن کم می کنند. اما در عرض 2 هفته تغذیه با شیر مادر، به وزن اولیه خود می رسند.

- نوزاد از ابتدای تولد تا 4 ماهگی، باید 113 تا 117 گرم در هفته، وزن زیاد کند.

 



ارسال شده در توسط احمد شریعتی

پیامبر گرامی(صلی الله علیه و آله) در توصیه به ابوذر، آخرین آیه سوره آل‌عمران را تبیین و مصداقش را مشخص می‎کند. آیه‌‌ پایانی سوره‌‌ آل‌عمران چنین است: "‌یا ا‌یها الذ‌ین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا واتقوا الله لعلکم تفلحون." این آیه‌‌ شریفه گرچه مصاد‌یق فراوانی نظ‌یر مرزبانی و حفظ ثغور دارد ولی بارزتر‌ین مصداق آن، رفتن به مراکز مذهبی و انس گرفتن با عبادات د‌ینی است، از این رو رسول اکرم ‌(صلی الله علیه و آله) فرمود: "کثرة الاختلاف إلی المساجد فذلکم الرباط."(1)

رابطه آن است که انسان وقتی نماز خواند خوشحال نباشد که از عهده تکلیف بدر آمده و خود را فارغ بداند، بلکه با‌ید شوق به عبادت و لذت ارتباط و مناجات با خداوند در او حالتی ا‌یجاد کند که منتظر نوبت نماز د‌یگر باشد.

از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نقل شده که فرمودند: "فرق من با د‌یگران ا‌ین است که من‌ چنان تشنه‌ی‌ نمازم که هر چه بیشتر نماز می‎خوانم شوقم به نماز بیشتر می‎شود و هر چه بیشتر با خدای خود سخن بگو‌یم اشتیاقم به مناجات با حق افزوده می‎شود."(2)

امیرالمؤمنین علی(علیه‎السلام) درباره علم فرمود: هر ظرفی با آمدن مظروف از ظرفیتش کاسته می‎شود مگر ظرف علم که با آمدن مظروفْ، ظرفیت آن بیشتر می‎شود.

فرق نعمت‎های مادی با معنوی آن است که نعمت‎های مادی، محکوم تزاحم و امتناع تداخل است، ولی نعمت‎های معنوی که مجرد و الهی است، محکوم به عدم تزاحمند، از این رو هر نعمت مادی، به اندازه‌‌ خود از گنجایش ظرف کاسته و مزاحم ورود مظروف د‌یگری است، ولی نعمت‎های معنوی، نه تنها از گنجایش ظرف خود نمی‎کاهد، بلکه به اندازه تأثیر وجودی خود، ما‌یه وسعت آن گشته، زمینه نزول مظروف‎های معنوی د‌یگر را فراهم می‌کند، چنانکه امیرالمؤمنین(علیه‎السلام) درباره علم فرمود: "کل وعاء ‌یضیق بما جعل فیه إلا وعاء العلم فإنّه یتّسع به"(3)؛ هر ظرفی با آمدن مظروف از ظرفیتش کاسته می‎شود مگر ظرف علم که با آمدن مظروفْ، ظرفیت آن بیشتر می‎شود.

شاهد بر مطلب مزبور، مسئله‌ افزون طلبی در علم است، چنانکه در همین وصیت آمده است که ابوذر به رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) عرض کرد: "زدنی ‌یا رسول الله"؛ بیشتر افاضه کن، که ا‌ین روش افزون طلبی در علوم و معارف از سیره پیامبر آموخته شد، زیرا خداوند سبحان به پیامبرش می‎فرما‌ید: "قل رب زدنی علماً"(4)، ‌یعنی تو از خداوند سبحان علم برتر و بالاتر طلب کن و در مسا‌یل علمی افزون طلب باش.


ارسال شده در توسط احمد شریعتی
تسکین دردهای استخوانی با این نوشیدنی گیاهی
تسکین دردهای استخوانی با گل رز
گلبرگ‌های گل رز همواره از دیرباز به دلیل عطر و ریزمغذی‌های فراوانش در صنعت غذا و دارو مورد توجه قرار گرفته اما نهنج گل رز، بخش دیگری از گیاه شگفتی‌آور است که محتوای ترکیبات مفیدش شهرت بسیاری به آن داده است.
 
نهنج گل رز در واقع همان تخمدان گیاه است که در طبیعت به رنگ‌های متنوعی از جمله قرمز، نارنجی یا بنفش مشاهده می‌شود. این قسمت از گیاه مصارف گوناگونی دارد و به اشکال مختلفی از جمله خشک شده آن یا به صورت تازه برای تهیه غذا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چای نهنج گل رز، یکی از نوشیدنی‌هایی است که نه تنها تهیه آن آسان بوده بلکه به سبب در دسترس بودن ماده اولیه آن، مصرفش توصیه می‌شود. برای تهیه این نوع چای، دو قاشق نهنج ساطوری شده گل رز را در یک فنجان آب‌جوش ریخته و مدت 15 دقیقه منتظر بمانید. باید توجه داشت از گل‌های رزی که آغشته به سموم هستند مصرف نشود و قبل از استفاده نهنج‌ها کاملاً شست‌وشو داده شوند.

چای نهنج گل رز، سرشار از ویتامین ث است به همین دلیل تأثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی داشته و مصرف آن هنگام سرماخوردگی، سرفه و احتقان گلو را تسکین می‌دهد.

افرادی که از استئوارتریت زانو یا مفصل استخوان ران رنج می‌برند با نوشیدن منظم این چای گیاهی قادر خواهند بود درد خود را به میزان قابل توجهی التیام دهند.

این دم‌کرده گیاهی، ویتامین آ، ویتامین ب1، ویتامین ب2، ویتامین ای، ویتامین کا و ویتامین دی فراوانی دارد و آنتی‌اکسیدان، بتاکاروتن و بیوفلاونوئیدهای آن برای پیشگیری از آرتریت بسیار مؤثر است. پکتین فراوان این نوشیدنی به عمل هضم و جذب موادغذایی توسط دستگاه گوارش کمک کرده و به بهبود اسهال کمک می‌کند.
 
استرول‌های گیاهی، کاروتنوئید و پلی‌فنول‌های فراوان موجود در چای نهنج گل رز ریزمغذی‌هایی گیاهی است که نه تنها بدن را در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی مقاوم می‌کند بلکه مانع از سرطانی شدن سلول‌ها نیز می‌شود.

نوشیدن روزانه یک فنجان از چای نهنج گل رز البته برای مدت زمانی محدود، آرامش‌بخش سیستم عصبی بوده و سردرد را تسکین می‌دهد ضمن آنکه به کاهش دردهای سیکل ماهیانه نیز کمک می‌کند. پژوهش‌ها بیانگر آن است، پکتین موجود در این نوشیدنی با چربی‌های موجود در روده ترکیب شده و با کاهش میزان جذب چربی‌ها باعث تنظیم میزان کلسترول خون می‌شود.

چای نهنج گل رز در تسکین خستگی چشم‌ها نیز مؤثر است. به این ترتیب که ابتدا یک دستمال را به خوبی شسته و پس از آغشته کردن آن به این نوع چای، چشم‌ها را بسته و آن را روی پلک‌ها قرار می‌دهند. مرکبات منبع غنی از ویتامین ث است اما قند فراوان آن یکی از مشکلات تغذیه‌ای بیماران دیابتی است بنابراین دم‌کرده نهنج گل رز جایگزین مناسبی برای تأمین ویتامین ث بدون دریافت قند محسوب می‌شود.

افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها و باکتری‌ها بخصوص عفونت‌های مجاری ادراری از دیگر فوایدی است که به این نوشیدنی نسبت داده می‌شود به‌طوری که تأثیر زیادی در کاهش تب دارد.
                                    تهیه وتنظیم از : تنها

ارسال شده در توسط احمد شریعتی

 

توصیه های یک متخصص تغذیه درباره نحوه افطار کردن
یک متخصص تغذیه گفت: زنان بارداری که تصمیم به گرفتن روزه در ماه رمضان دارند باید با دریافت کافی مواد غذایی در فاصله افطار تا سحر از افت قند خون در طول روز جلوگیری کنند.

لیلا آزادبخت، دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سه وعده غذایی سحری، افطاری و شام باید در برنامه غذایی روزه داران جای‌گیرد، اظهارکرد: به دلیل فاصله زمانی طولانی میان وعده‌های غذایی افطار و سحری نباید شام حذف شود زیرا ممکن است به دستگاه گوارش آسیب وارد کند.

وی با بیان اینکه روزه داران باید در هر سه وعده غذایی در طول ماه مبارک رمضان از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده‌کنند، افزود: مصرف دو تا چهار واحد میوه و سبزی در مدت زمانی افطار تا سحر به روزه داران توصیه می‌شود.

به گفته این متخصص تغذیه، هر واحد میوه برابر با یک میوه متوسط و هر واحد سبزی برابر با یک لیوان سبزی تازه خرد شده و یا نصف لیوان سبزی پخته است.

آزادبخت با اشاره به لزوم جایگزینی مواد قندی و شیرینی با میوه‌های شیرین خاطرنشان کرد: میوه‌های شیرین مانند توت، کشمش و خرما علاوه بر اینکه دارای قندهای ساده هستند با داشتن مقدار قابل توجهی فیبر به آرامی هضم می‌شوند و اثر کمتری روی انسولین و قند خون دارند.

وی با توصیه به استفاده از لبنیات در کنار مصرف منابع مفید قندها در ماه رمضان، گفت: در فاصله زمانی افطار تا سحر، روزه‌داران باید دو تا سه لیوان لبنیات به صورت ماست یا شیر مصرف کنند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه بهتر است در هنگام سحر از مصرف منابع غذایی حاوی پرو، اذعان‌کرد: مصرف مواد پروتئینی در وعده سحر موجب ایجاد تشنگی در طول روز می‌شوتئین کمتر استفاده‌شودد و بهتر است این مواد در وعده‌های افطاری یا شام مصرف شوند.

آزادبخت با اشاره به همزمانی ایام ماه رمضان با فصل تابستان تصریح‌کرد: مصرف انواع سبزی و میوه به دلیل وجود آب فراوان به کاهش بروز تشنگی در طول روز کمک می‌کند.

وی اضافه‌کرد: از مصرف نمک زیاد در تمامی ایام به ویژه هنگام سحر خودداری شود، زیرا نمک زیاد باعث دفع مایعات از بدن و احساس تشنگی در روز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه زنان شیرده باید با مصرف تمام گروه‌های غذایی نیاز بدن را در طول ماه رمضان برطرف کنند، گفت: دریافت کافی مایعات، مصرف مواد حاوی پروتئین در وعده‌های افطاری و شام از مواردی است که زنان شیرده روزه‌دار ملزم به رعایت آن هستند.

وی با اشاره به اینکه مادران شیرده باید منابع آب مورد نیاز خود را در فاصله زمانی افطار تا سحر با نوشیدن هشت لیوان آب یا مایعات دیگر جبران کنند، ادامه داد: خوردن گوشت ماهی به دلیل وجود اسیدهای چرب ضروری برای مادران شیرده در طول ایام روزه‌داری بسیار مفید است.

این متخصص تغذیه تصریح‌کرد: سوپ، آب ‌گوشت و مرغ نیز می‌تواند در تامین آب بدن در ماه رمضان موثر باشد اما به دلیل داشتن نمک بهتر است این مواد غذایی در افطار و یا شام مصرف شود.

آزادبخت با اشاره به اینکه روزه‌داری نباید موجب کمبود مواد ضروری بدن در زنان باردار شود، خاطرنشان‌کرد: زنان بارداری که قصد روزه‌داری در ماه رمضان را دارند باید نیاز غذایی بدن خود را در فاصله زمانی افطار تا سحر تامین کنند.

وی با بیان اینکه زنان باردار روزه‌دار باید مراقب افت قند خون در ماه رمضان باشند، اظهارکرد: افت قند خون موجب ایجاد کتوزیسم در زنان باردار می‌شود که تاثیرات سوئی برسطح هوش و فعالیت‌های عصبی جنین دارد.

عضو هیات‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به لزوم دریافت کربوهیدرات بعد از تزریق انسولین در بیمارن دیابتی نوع اول افزود: بیماران دیابتی نوع اول که در طول روز نیازمند تزریق چندین نوبت انسولین هستند بهتر است به گرفتن روزه در طول ماه رمضان اقدام نکنند.

آزادبخت اضافه‌کرد: روزه به کنترل وزن بیماران دیابتی نوع دوم که مشکل اضافه وزن دارند، کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه بهتر است روزه‌داران افطار را با مایعات هم دمای بدن یا نسبتا گرم شروع کنند، ادامه‌داد: نوشیدن آب سرد در هنگام افطار می‌تواند موجب نوسانات در ناحیه گوارش و درد در ناحیه معده یا شکم شود.

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بهترین فاصله زمانی بین صرف افطار با شام را دو تا سه ساعت اعلام‌کرد و گفت: صرف دو وعده غذایی بعد از افطار به گوارش آسان‌تر غذا توسط معده کمک می‌کند و مانع از پرشدن ناگهانی حجم معده بعد از افطار می‌شود.
                                            تهیه وتنظیم از : تنها

ارسال شده در توسط احمد شریعتی
چرا دست و پا مدام خواب می روند ؟
حتما بارها برای شما پیش آمده که دچار خواب‌رفتگی دست و پا شوید و گزگز و سوزش ناشی از آن شما را آزار دهد.

راه رفتن با پایی که خواب رفته کار دشواری است و تنها راه‌حل شل گذاشتن اندام است تا آرام‌آرام به حالت طبیعی باز گردد...

احساس خواب‌رفتگی در اندام‌ها یا هر قسمتی از بدن یک احساس غیرطبیعی و همراه با سایر شکایات حسی نظیر سوزن‌سوزن شدن، گزگز و مورمورشدن یا احساس سوزش است که اصطلاحا آن را «پارستزی» می‌نامند. این حالت‌ها می‌تواند به صورت موقت یا مزمن روی دهد.

بیشتر موارد خواب‌رفتگی دست و پا ناشی از فشار روی یک یا چند عصب است و اغلب چند دقیقه بعد از حذف فشار از بین می‌رود. در واقع حس و تحریکات حسی دست و پا از طریق سلول‌های عصبی به نام نرون از مسیر نخاع وارد مغز می‌شود و هرگونه اختلال در عملکرد این مسیر به طوری که نتواند پیام حسی را به خوبی به مغز منتقل کند به بروز پارستزی می‌انجامد.

خواب‌رفتگی اندام نشانه بیماری است؟
معمولا پارستزی زمانی رخ می‌دهد که مثلا در اثر بد نشستن یا نشستن طولانی‌مدت به صورت دوزانو یا چهارزانو پاها دچار خواب‌رفتگی شوند ولی اگر خواب‌رفتگی اندام به صورت روزمره یا مداوم یا خودبه‌خود و بدون فشار خارجی روی عصب باشد، می‌تواند نشانه یک اختلال یا بیماری زمینه‌ای در بدن باشد.
 
طیف وسیعی از بیماری‌ها و اختلالات می‌توانند به عصب آسیب بزنند. از گیرافتادن عصب در محل‌های خاصی از بدن و تحت فشار قرارگرفتن آن تا بیماری‌های سیستم عصب مرکزی – محیطی یا مشکلات ارتوپدی. در صورتی که از این ‌دسته از افراد هستید، بهتر است برای بررسی علت زمینه‌ای به پزشک مراجعه کنید.

در مواردی خواب‌رفتگی اندام نشانه‌ای از یک بیماری مهم است که بررسی سریع را می‌طلبد. گاهی هم می‌تواند علامت عارضه‌دارشدن یک بیماری زمینه‌ای باشد مثلا در بیماران دیابتی. دیابت به خصوص اگر کنترل‌نشده باشد به اعصاب حسی یا حرکتی محیطی آسیب می‌رساند که این جزو شایع‌ترین عوارض این بیماری است و علائم آن به نوع آسیب بستگی دارد ولی در اکثر موارد اولین نشانه‌ آن احساس خواب‌رفتگی، گزگز و مورمورشدن در انگشتان پا و در موارد طول کشیده، در انگشتان دست است. این علائم معمولا در طول شب تشدید می‌شود.

میزان شیوع این نوع آسیب در بیماران دیابتی 20 تا 30 درصد گزارش شده است که البته احتمال آن با توجه به سن بیماری و طول مدت ابتلا به دیابت، همراهی با پرفشاری و چربی خون بالا یا سیگارکشیدن فرد افزایش می‌یابد. کنترل مناسب قندخون تا حدود زیادی از احتمال بروز پارستزی می‌کاهد.

گاهی اولین علامت بیماری گیلن‌باره احساس خواب‌آلودگی و گزگز در انگشتان پاست که متعاقب آن ضعف پیشرونده ایجاد می‌شود. تعدادی از بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید از پارستزی دست و پا همراه با عدم تحمل سرما شکایت دارند.

علاوه بر فشارهایی که ذکر شد، در صورتی که خواب رفتن در دست و پا محدود به انگشت خاص یا محل خاصی از دست و پا باشد، آسیب‌های دیسک و آرتروز ستون فقرات، گردن یا کمر از جمله مواردی هستند که باید آنها را در نظر داشت که معمولا در این افراد شکایت از درد کمر و گردن (خفیف یا شدید) یا سابقه قبلی آن وجود دارد.
پارستزی و خواب‌رفتگی می‌تواند یکی از علائم شایع بیماری «ام‌اس» (MS) باشد.
 
حدود 80 درصد بیماران، درجاتی از این اختلال حسی را در مقاطعی از سیر بیماری خود تجربه می‌کنند. گاهی خواب‌رفتگی یکی از نشانه‌های اولیه بیماری است. اگر پارستزی چند روز یا چند هفته طول بکشد، به‌خصوص اگر قسمت‌های وسیع یا پراکنده از بدن را گرفتار کند، باید آن را پیگیری و بررسی کرد.باید توجه داشت که بسیاری از بیماری‌های دیگر هم در تشخیص افتراقی «ام‌اس» مطرح می‌شوند که علائم مشابه دارند.

«ام‌اس» طبق معیارهای خاص بالینی و تصویری و نظر متخصصان مغز و اعصاب تشخیص داده می‌شود و هر بیماری با این علائم لزوما مبتلا به «ام‌اس» نیست. مثلا مبتلایان به «فیبرومیالژی» با علائم خستگی و درد منتشر عضلانی مراجعه می‌کنند که انواع اختلالات حسی نظیر سوزن‌سوزن شدن و خواب‌رفتگی اندام می‌تواند از تظاهرات آن باشد. بیشتر بیماران با «فیبرومیالژی» اختلال خواب دارند یا از درجاتی از مسائل روانی نظیر افسردگی رنج می‌برند.

شایع‌ترین علت خواب‌رفتگی دست و پا
گیرافتادن و تحت فشار قرار گرفتن موضعی اعصاب محیطی از شایع‌ترین علل احساس خواب‌رفتگی دست و پاست زیرا این اعصاب در طول مسیر خود در محل‌های به خصوصی مستعد گیرافتادن یا آسیب‌های فشاری هستند. ناحیه پشت و داخلی آرنج، ناحیه مچ و دست، قسمت خارجی زیر زانو یا قسمت داخلی مچ پا از جمله این محل‌هاست.
 
مثلا آنچه تحت عنوان «نشانگان تونل کارپ» شناخته می‌شود، به دلیل گیرافتادن و فشار روی عصبی به نام «مدین» در ناحیه مچ دست اتفاق می‌افتد. این ناحیه (تونل مچ) شایع‌ترین محل گیرافتادن عصب است.
 
افراد مبتلا معمولا خانم‌های خانه‌دار بین سنین 30 تا 40 سال، کاربران رایانه، مکانیک‌های خودرو یا شاغلانی که با دست زیاد کار می‌کنند، هستند. در صورت آسیب عصب، بیماران از گزگز و خواب‌رفتگی یا درد در انگشت نشانه یا میانی و شست در طول شب شکایت دارند و در موارد شدیدتر، این خواب رفتن در روز هم احساس می‌شود.

اگر خواب‌رفتگی دو یا سه انگشت وسطی شخص را از خواب بیدار کند و احساس کند که با تکان دادن دست خواب‌رفتگی آن کمتر می‌شود، معمولا اولین تشخیص مطرح، «نشانگان تونل کارپ» است مگر خلاف آن ثابت شود. علاوه بر انجام کارهای زیاد با دست، گاهی این نشانگان در زمینه یک بیماری رخ می‌دهد مانند روماتوئید آرتریت، دیابت، آکرومگالی یا در دوران بارداری.
 
مشابه همین حالت ممکن است در مچ پا رخ دهد که آن را «نشانگان تونل تارس» می‌گویند. در این حالت فرد به دنبال ایستادن طولانی یا راهپیمایی دچار کرختی، خواب‌رفتگی و درد در قسمت داخلی کف پا یا کف پاشنه می‌شود که با بیرون آوردن کفش و استراحت کاهش می‌یابد. عموما تروما (ضربه)، چاقی و تورم مفصل مچ پا از علل آن است و گاهی هم علت خاصی برای آن نداریم.

برخی اوقات علامت گیرافتادن عصب (عصب تیبیال) در ناحیه مچ پا شبیه علامت خارپاشنه است که باید آنها را از هم افتراق داد.

از دیگر علل خواب‌رفتگی اندام‌ها، کم‌خونی از نوع کمبود ویتامین B12، ‌مسمومیت با فلزات سنگین نظیر سرب و ارسنیک، التهاب نخاع، ایسکمی موقت مغز، سکته‌های مغزی و گاهی تومورهاست ولی هر فردی با خواب‌رفتگی دست و پا نباید تا زمان بررسی آن به وسیله پزشک به خود برچسب بیماری خاص یا خطرناکی بزند. در هر فرد علت خواب‌رفتگی دست و پا به محل و همراهی با سایر علائم بستگی دارد.
                                 تهیه ونتظیم از : تنها

ارسال شده در توسط احمد شریعتی
بهترین زمان برای نوشیدن آب میوه های تازه
شناخت بهترین زمان برای نوشیدن آب میوه تازه، کمک خوبی برای جذب بهتر مواد مغذی آن به بدن خواهد بود

بهترین زمان برای نوشیدن آب میوه های تازه
بهترین زمان برای نوشیدن آب میوه، زمانی است که معده شما خالی است که تقریبا نیم ساعت قبل از غذا می‌شود.

در این زمان آنقدر گرسنه هستید که معده خالی شما نسبت به غذا حریص بوده و به هر چیزی که می‌خورید چنگ می‌اندازد.

هنگامی که گرسنه هستید بدنتان، هر آب میوه تازه و سالمی را که می‌نوشید به راحتی جذب کرده و از خواص مفید آن بهره می‌برد و در مقابل مضرات هر آب میوه ناسالمی را که می‌نوشید نیز بدون اتلاف وقت، جذب خود خواهد کرد، پس سعی کنید آگاهانه انتخاب کنید.

ممکن است فکر کنید خوردن مرکبات و یا آب آن‌ها هنگام صبح با معده خالی به خاطر خاصیت اسیدی بودنشان،‌خوب نیست. ولی به شما اطمینان می‌دهیم اگر یک بار این کار را بکنید معده شما به آن عادت خواهد کرد.

برای این کار ابتدا مقدار کمی از مرکبات و آب آن‌ها را هنگام صبح، ‌زمانی که گرسنه هستید بخورید و پیامدهای آن را بررسی کنید. مطمئن باشید هیچ مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد.

ویتامین C موجود در آب مرکبات اثر فوق‌العاده خوبی برای پوست دارد.
پس به عنوان یک قانون کلی، آب میوه‌ها را هنگام صبح زمانی که گرسنه هستید مصرف کنید تا کربوهیدرات‌های پیچیده، در بدن‌تان به انرژی لازم در روز تبدیل شوند.و یا دو سه ساعت قبل از خواب مصرف کنید که این موضوع به سوخت و ساز بدن شما بستگی دارد.
                             تهیه وتنظیم از : تنها

ارسال شده در توسط احمد شریعتی

 

بدون سحری، پروتئین بدنتان از بین میرود

بسیاری با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برای انجام تکلیف شرعی خود، قید بیدار شدن هنگام سحر، خوردن سحری و فیض بردن از این فضای ملکوتی را می‌زنند و به اصطلاح سحری نخورده و ناشتا به استقبال ماه مبارک می‌روند، ولی آیا این رفتار غذایی، صحیح است یا خیر؛ سوالی است که جام‌جم از دکتر احمدرضا درستی، متخصص تغذیه و رئیس دانشکده و انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور کرده است.

به گفته این متخصص تغذیه، برخی اعتقاد بر این دارند که اگر سحری نخورند، مشکلی برایشان پیش نیامده و به راحتی روزهای ماه مبارک را سپری می‌کنند در صورتی که لازم به یادآوری است که حتی اگر از نظر گوارشی نخوردن سحری برای برخی افراد مشکل ظاهری ایجاد نکند، ولی از نظر علم تغذیه تنها سیری شکم مهم نبوده بلکه سیری سلولی بسیار اهمیت دارد. فردی که سحری نمی‌خورد به بدن خود فشار بسیاری وارد می‌سازد که در نهایت علاوه بر سوءتغذیه، احتمال واکنش بدن برای مقابله با گرسنگی بسیار طولانی را به همراه دارد که این خود منجر به احتمال کاهش انرژی مورد نیاز می‌شود.

درستی می‌افزاید: این گونه افراد ممکن است دچال حالت چاقی ظاهری شوند و ضمن نخوردن سحری، مواد زائد حاصل از سوخت چربی در بدن جمع شده و باعث بروز حالت خستگی زیاد در انتهای روز می‌شود.

«حذف وعده سحری در عین حال سبب پایین افتادن قند خون در طول روز می‌شود که خود منجر به کاهش یادگیری، بی‌حوصلگی و خستگی می‌شود. بنابراین مصرف سحری در همه اوقات بسیار ضروری است.» این متخصص تغذیه با اشاره به این مطلب خاطرنشان می‌کند: در غذاها علاوه بر مواد سازنده بدن و مواد انرژی‌زا، مقادیری هم عناصر و همچنین ویتامین‌های مختلف وجود دارند که جهت فعالیت مناسب و حفظ سلامت تک‌تک اندام‌های بدن ضروری هستند که یک رژیم غذایی مناسب باید تمام این مواد را در حد کافی به بدن برساند.

وی می‌گوید: برای تامین نیازهای هر فرد بایستی مقداری از گروه‌های غذایی به طور روزانه دریافت شوند، اگر روزه‌داری در برخی افراد منجر به کاهش دریافت سبزیجات یا لبنیات شود یا منتهی به اضافه دریافت شیرینی‌ها (زولبیا و بامیه)‌ شود، تاثیر نامطلوبی بر وضع تغذیه فرد خواهد داشت. بنابراین صرف سحری مناسب و متعادل برای همه روزه‌داران بخصوص نوجوانان در حال رشد ضروری بوده و سحری باید شامل یک وعده غذای کامل برای هر فرد باشد، زیرا در طول روز بدن علاوه بر انرژی، به پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌ها نیازمند است.

 

در روزه‌داری چربی می‌سوزانید یا پروتئین؟

بدن انسان علاوه بر نیاز به انرژی برای زنده ماندن و انجام فعالیت‌های روزمره، به پروتئین‌ها نیز برای سوخت سلول‌های جدید نیاز دارد، اگر مقدار انرژی که از کربوهیدرات‌ها (قند، شکر و نشاسته)‌ و چربی‌ها به بدن می‌رسد، کافی نباشد، بدن ناچار به سوزاندن پروتئین‌های با ارزش بدن روی می‌آورد و به قول معروف گوشت بدن را می‌سوزاند، دکتر درستی با اشاره به این موضوع، یادآور می‌شود: افرادی که در اثر داشتن رژیم‌های غذایی نادرست وزن زیادی را در مدتی کوتاه از دست می‌‌دهند، در واقع تا حدودی گوشت‌های خود را از دست می‌دهند.

گفتنی است پروتئینی که در بدن از بین می‌رود ممکن است مدت‌ها وقت و غذای مناسب لازم باشد تا بتواند دوباره جایگزین شود، به همین ترتیب اگر روزه‌داری برای کسانی منجر به سوخت شدید پروتئین‌های بدن شود، لازم است رژیم غذایی این افراد به دقت مورد بازنگری و کنترل قرار بگیرد.

 

بخور و نخورهای سحری

اگر غذا بسیار آبکی باشد و نان در آن تیلیت شود و همچنین نوشیدن مایعات فراوان در طول غذا‌خوردن موجب کاهش دسترسی آنزیم‌های گوارشی به غذاها می‌شود و برخی بیماری‌ها و نارسایی‌های گوارشی را منجر می‌شود، دکتر درستی با اعلام این مطلب در ادامه می‌گوید: روزه‌داران باید توجه داشته باشند که مصرف ادویه فراوان علاوه بر ناراحتی‌های دستگاه گوارش، به تشنگی در طول روز هم دامن می‌زند.

گفتنی است مصرف غذاهای سرخ کرده نظیر‌کوکوسبزی، کوکو سیب‌زمینی، کتلت و گوشت‌های سرخ شده مثل کباب، جوجه کباب و ماهی نیز می‌‌تواند عوارض مشابهی را ایجاد کند.

وی مصرف سس مایونز، خامه، سوسیس و کالباس را در سحر نامناسب دانسته و می‌افزاید: این مواد غذایی باعث بروز ناراحتی‌های گوارشی از قبیل «ترش کردن» می‌شوند.

این متخصص تغذیه خاطرنشان می‌کند: اگر قرار است در وعده سحر غذای پختنی مصرف شود باید به مقدار کم از آن غذا استفاده شود و بهتر است از نان، پنیر، سبزیجات و میوه‌جات هم استفاده کرد و برای پیشگیری از مسومیت غذایی، شایسته است غذای سحری زودتر تهیه شود و پس از کمی خنک شدن در یخچال قرار داده شود و هنگام سحر دوباره خوب گرم شود.

دکتر درستی در پایان تصریح می‌کند: اگر قرار است در وعده سحر از غذاهای پخته استفاده کرد، بهتر است سحری از غذاهای حاوی قندهای پیچیده مثل نان، سیب‌زمینی آب‌پز، ماکارونی و مقدار کمی برنج استفاده کرد. به عنوان نمونه در یک وعده سحری مناسب می‌توان 8 تا 10 قاشق برنج دم‌پخت کم‌روغن، یک پیاله خورش قورمه‌سبزی که گوشت آن چربی کمی دارد و سبزی آن فقط تفت داده شده است استفاده کرد ولی باید توجه داشت که غذا نباید ترش باشد و بسیار مناسب است که همراه آن از سبزی خوردن استفاده کرد و در پایان یک پیاله ماست و در انتهای غذا یکی دو خرما، یک عدد میوه و نوشیدن آب کافی فراموش نشود.

                              تهیه وتنظیم : تنها



ارسال شده در توسط احمد شریعتی
آیا می دانید تفاوت کما با مرگ مغزی چیست؟
مغز به عنوان پیچیده‌ترین عضو بدن جایگاه احساسات، غرایز، تفکر و بسیاری از واکنش‌های آدمی است و کوچک‌ترین آسیب به آن می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

این روزها عبارت مرگ مغزی را زیاد می‌شنویم، اما این بیماری که همه از شنیدن نامش متاثر می‌شوند، چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

مرگ مغزی به معنای از دست دادن تمامی عملکردهای مغز است و در پی توقف کامل جریان خون به این عضو حساس بدن به وجود می‌آید.

دکتر نورالدین صدرالاسلامی، متخصص مغز و اعصاب در این باره می‌گوید: در مرگ مغزی، خون‌رسانی و همچنین اکسیژن‌رسانی به مغز متوقف می‌شود و این عضو از بدن کارکرد خود را از دست داده و دچار تخریب غیرقابل برگشت می‌شود هرچند پس از این عارضه اعضای دیگر بدن، ازجمله قلب، کبد و کلیه‌ها به وسیله دستگاه‌های کمکی می‌توانند به فعالیت حیاتی خود ادامه دهند، اما این روند زیاد به طول نمی‌انجامد و اگر بیمار از این دستگاه‌ها جدا شود، زندگی مصنوعی او متوقف خواهد شد.

وی می‌افزاید: پس از وقوع مرگ مغزی در فرد، هیچ گونه احساس دردی وجود ندارد و بیمار قادر به صحبت کردن، دیدن و حتی پاسخ به تحریکات خارجی نیست.

علل مرگ مغزی
تصادفات رانندگی، وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از ارتفاع، خونریزی‌های داخلی مغز، سکته مغزی و مسمومیت‌های شدید از علل مهم مرگ مغزی به شمار می‌روند.
 
دکتر صدرالاسلامی می‌گوید: آسیب‌های شدید بافتی که به علل مختلف به مغز وارد می‌شود، در نهایت منجر به تورم بافتی شده و از آنجا که مغز در فضای بسته بین استخوان‌های جمجمه قرار گرفته و امکان افزایش حجم ندارد، بنابراین این تورم بافتی به قسمت‌های پایین‌تر مغز (ساقه مغز) فشار وارده کرده و باعث فتق مغزی و مختل شدن گردش خون به مغز می‌شود که این خود در نهایت اکسی‍ژن‌رسانی را مختل و کم می‌کند و سرانجام موجب مرگ مغزی می‌شود.

تشخیص مرگ مغزی
در کشورهای مختلف، معیارهای گوناگونی برای اعلام مرگ مغزی وجود دارد، اما اساس این اعلام، بررسی نشانه‌های بالینی فقدان کامل اعمال مغز است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان توضیح می‌دهد: هرچند قرار گرفتن فرد در حالت کمای عمیق، عدم پاسخ به تحریکات دردناک،‌ قطع کامل تنفس و نبود هیچ نشانه‌ای از باز کردن چشم‌ها یا حرکات در سر و تنه از علائم مرگ مغزی هستند، اما با توجه به اهمیت این مساله، در اغلب موارد برای اثبات عدم فعالیت مغز نوار مغزی گرفته و حتی آنژیوگرافی از رگ‌های مغزی انجام می‌شود.

دکتر صدرالاسلامی می‌افزاید: به دلیل اهمیت این موضوع، علاوه بر تمامی موارد گفته شده لازم است یک دوره زمانی نیز بر بیمار بگذرد (مدت نظارت) تا در طول این دوره، بررسی مداوم بیمار توسط تیم پزشکی، عدم تغییر در معیارهای بالینی را به اثبات برساند و بتوان مرگ مغزی را اعلام کرد.
 
البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که اعلام مرگ مغزی در کودکان و افرادی که داروهای آرامبخش قوی و بیهوش‌کننده مصرف کرده یا مبتلا به بیماری‌هایی چون کم‌کاری شدید تیروئید و حتی سرمازدگی شدید ـ که باعث رکود و توقف فعالیت ساقه مغز می‌گردد ـ شده‌اند، تابع شرایط دیگری است.

شناخت کما
در حالت کما شانس بهبود برای برخی بیماران وجود دارد، در صورتی که در مرگ مغزی بهبود بیمار غیرممکن و مرگ وی ظرف چند روز حتمی است.
 
دکتر صدرالاسلامی با بیان این‌که کما یک نوع اختلال در کارکرد مغز بوده که در آن شخص ـ مشابه مرگ مغزی به دلیل کمبود خون و اکسیژن رسانی به مغز ـ دچار کاهش شدید سطح هوشیاری می‌شود و به هیچ یک از تحریکات پیرامونش پاسخ نمی‌دهد، می‌گوید: در حالت کما شخص ممکن است برای مدت طولانی زنده بماند و زندگی نباتی پیدا کند و حتی افرادی که به کما رفته‌اند در صورت سالم بودن ساقه مغز، در اغلب موارد به تنفس غیرارادی خود ادامه داده و ضربان قلب منظمی نیز دارند.

وی می‌افزاید: هوشیاری بیماران در حالت کما بسته به میزان پاسخ آنها به محرک‌های گوناگون درجه‌بندی می‌شود.دکتر صدرالاسلامی می‌افزاید: در جریان مرگ مغزی اعضای دیگر بدن مانند قلب، کلیه‌ها یا کبد تا مدتی زنده و قابل پیوند هستند و این ارگان‌ها درصورت اقدام بموقع می‌توانند در بدن شخص دیگری به وسیله پیوند اعضا استفاده شوند.

با این حال، تخریب اعضای بدن به فاصله کمی پس از مرگ مغزی شروع می‌شود و به همین علت است که فرآیند پیوند اعضا باید هرچه زودتر انجام شود.   تهیه وتنظیم از : تنها

ارسال شده در توسط احمد شریعتی
با پنج دستورالعمل خون خود را تصفیه کنید
محیط زندگی آلوده و افزودنی‌‌های مضر از دغدغه‌های همگانی است. به همین دلیل برنامه‌های سم‌زدایی روبه گسترش است زیرا با پیروی از این برنامه‌ها با روشی طبیعی از بروز بیماری ها جلوگیری می‌شود.

تصفیه خون یکی از موارد پراهمیت است زیرا جریان خون موادغذایی حیاتی و اکسیژن را به اندام‌های بدن می‌رساند. هنگامی که سموم در جریان خون باشند، اندام‌ها آسیب می‌بینند و در معرض خطر قرار می‌گیرند و در این زمان سردرد، مشکل تنفس، خستگی، آلرژی و... ظاهر می‌شوند.

برای پیروی از این برنامه باید موارد زیر را مورد توجه قرار داد.
مصرف غذاهایی که جریان خون را تصفیه می‌کنند باید در دستورالعمل غذایی قرار گیرند. این موادغذایی شامل اسفناج، مارچوبه، موسیر، تره‌فرنگی، کرفس و هویج است. از این‌رو توصیه می‌شود اسفناج، کرفس و هویج به سالاد افزوده شود، موسیر و تره‌فرنگی را نیز باید خرد کرد و همراه با سوپ مصرف کرد. مارچوبه بخارپز شده نیز به املت اضافه ‌شود.

مصرف غذاهای مفید برای کبد، از آنجایی که کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌هایی است که سموم بدن را جدا می‌کند، خوردن غذاهای مفید برای کبد، برای تصفیه خون نیز مفید خواهد بود. این موادغذایی شامل سبزیجات تلخ دارای برگ سبز، خردل سبز، کلم‌پیچ، شاهی آبی و... است که باید در برنامه غذایی روزانه گنجانده شوند.

مصرف غذاهای غنی از فیبر مانند پودر تخم کتان، جوی دوسر و پاپایا، آناناس، آلو و... برای روده‌ها مفید است و سلامت را افزایش می‌دهد. تنظیم حرکات روده‌ای برای تصفیه خون ضروری است زیرا یبوست باعث می‌شود سموم دوباره جذب و وارد جریان خون شوند.

مصرف چای سبز به دلیل برخورداری از خواص آنتی باکتریال از زمان‌های قدیم در چین رواج داشته است. این چای همچنین برای سلامت عمومی و طول عمر نیز مفید است. کاتچئین‌های موجود در چای سبز خون را رقیق می‌کنند و از این‌رو از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری می‌شود.

این چای همچنین در کاهش قند خون و سطح کلسترول مفید است لذا توصیه می‌شود روزانه حداقل سه فنجان چای سبز نوشیده شود.

کاهش میزان مصرف غذاهای فرآوری شده. توصیه می‌شود به جای مصرف غذاهای فرآوری شده از موادغذایی خانگی استفاده شود زیرا افزودنی‌ها و نگهدارنده‌های مصنوعی مضر و سوخت و ساز آنها برای بدن دشوار است.

از این‌رو باید از موادطبیعی، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات فصلی و منابع پروتئینی مانند گوشت بوقلمون بیشتر استفاده شود.
                تهیه وتنظیم از : تنها

ارسال شده در توسط احمد شریعتی
   1   2      >